Goede IT-samenwerking tussen organisaties is vaak essentieel voor hun succes. Die samenwerking tot stand brengen is kritisch, en niet vanzelfsprekend. Het Relatiespectrum is een methodiek voor het realiseren van succesvolle samenÂwerking tussen klant en leverancier. Basis is differentiatie van leveranciers- of klantrelaties. Kies en implementeer uit 7 alternatieven het type dat past bij de vereiste dienstÂverlening. Niet iedere relatie is voorbestemd een partnership te zijn. De meeste klant / leveranciers-relaties missen de voorwaarden ervoor.
Beter is het dan expliciet te kiezen voor een ander soort samenwerking. Het Relatiespectrum voorziet in de criteria en analyses om een keuze te maken, en de receptuur om deze te implementeren. Voorbeeld: de ICT-afdeling van een vervoersmaatschappij kiest expliciet voor het volgen van de markt en daarbij behorende inzet van standaard consumenten IT-apparatuur. Een winkelrelatie op afstand met leveranciers is dan voldoende. Voor enkele business critical toepassingen worden weer wel zeer hechte relaties met huisgenoot-leveranciers ontwikkeld.