In mijn adviespraktijk betoog ik altijd dat voor een (voor alle partijen) succesvolle samenwerking een overeenstemming tussen partijen op het niveau van belangen cruciaal is. Gelijke belangen maken succes relatief eenvoudig, bij complementaire belangen is succes mogelijk maar komt dat niet vanzelf, en bij strijdige belangen is succesvolle samenwerking moeilijk of onmogelijk. Dat is zo theoretisch makkelijk gezegd, maar de toepassing in de praktijk is niet altijd even eenvoudig.
Daarom ben ik zo blij met wat er gebeurd is en nog steeds gebeurt tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. We kennen deze havens als kemphanen die elkaar handel betwisten, op meer of minder slinkse wijze. Zo is in de pers het afgelopen decennium veel aandacht besteed aan de baggeroorlog tussen deze twee havens.
Om Antwerpen bereikbaar te maken voor grote zeeschepen moest de, Nederlandse, Westerschelde worden uitgebaggerd. Het besluitvormingsproces bleek in Nederland meer dan 10 jaar te duren. Daar maak je geen vrienden mee. Maar deze week bleek uit berichten in het Financieel Dagblad van 11 januari 2011 dat er een grote ommekeer in de relatie tussen Antwerpen en Rotterdam heeft plaatsgevonden. En daarachter zitten kennelijk veranderde inzichten over de belangen van beide havens.
Wat is er aan de hand? Rotterdam en Antwerpen willen een aandelenpakket nemen in Duisport bij Duisburg, de grootste Europese binnenhaven. “Wij hebben een gezamenlijk belang om daar een knooppunt van onze goederen van te maken”zegt de Rotterdamse havendirecteur Hans Smits. Beide havens willen kunnen meebeslissen over Duisport, om het volume transport over Antwerpen en Rotterdam te vergroten. Ofschoon het gezamenlijk belang al lang bestaat, werd de samenwerking tot voor kort gefrustreerd door vertrouwenondergravend gedrag vanuit Nederland. De kentering in de relatie kwam toen het uitbaggeren van de Westerschelde door Nederland werd toegestaan. Dit heeft kennelijk een positief schokeffect op de relatie gehad. De Antwerpse havendirecteur Bruyninckx zegt: Hoe kun je ernstig over samenwerking praten als een partij de hefboom tot groei wordt ontzegd. De opluchting was totaal toen Antwerpen de verdieping werd gegund. Antwerpen en Rotterdam initiĆ«ren nu ook samenwerking op andere punten, zoals het vormen van een gezamenlijk cluster voor olie en chemie, met bijvoorbeeld meer pijpleidingen tussen beide havens. JvB
Geef een reactie